نمایش نوار ابزار

سید سلمان هاشمی: امام حسین(علیه السلام) الگوی ما در بحث مقابله با مهم‌ ترین فساد حکومتی و امر به معروف و نهی از منکر است/ یکی از ظرفیت‌ های امر به معروف و نهی از منکر مطالبه‌ گری است

به گزارش روابط عمومی نهاد امامت جمعه طالقانی؛ حجت الاسلام و المسلمین سید سلمان هاشمی امام جمعه ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرک طالقانی با تسلیت حلول ماه محرم الحرام و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان؛عنوان کرد: محرم در فرهنگ اسلامی یک تاریخ زنده، یک انقلاب خونین، یک مظلومیت آشکار و یک مجموعه  از حماسه های بی نظیر است. محرم ماه خداست. ماه که خون خدا بر زمین ریخت و بهترین بندگان خدا در دست بدترین موجودات زمینی به شهادت رسیدند.

وی افزود: محرم فصل شروع حماسه های عاشورایی است. حماسه های که هر ماه را محرم، هر سرزمین را کربلا و هر روز را عاشورا می کند. محرم ماه شروع انقلاب ها است. انقلاب دینی و اجتماعی، انقلابی که برای رجعت به اصالت های اصیل دین محمدی(ص) برپا شد.

امام جمعه شهرک طالقانی با اشاره به هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر؛بیان کرد: اولین مرحله امر به معروف و نهی از منکر، واکنش سیمایی است. اینکه به خوبیها لبخند بزنید و مقابل بدی ها اخم کنید، مرحله دوم مرحله زبانی است که انسان با زبان خود مشوق خوبی ها و بازدارنده بدی ها باشد و مرحله سوم هم مرحله برخورد و رسانهای کردن و مجازات کردن است.

وی افزود: امام حسین(علیه السلام) الگوی ما در بحث مقابله با مهم ترین فساد حکومتی و امر به معروف و نهی از منکر است. سیدالشهدا(علیه السلام) در این مسئله سراغ ریشه بدی ها رفته است. بر این اساس تأکید ما این است که در بحث مبارزه با فساد باید سراغ کانونهای فساد رفت.

هاشمی ادامه داد: باید جریان های فساد را تشخیص داد و با آنها برخورد کرد، مفسدین سیاسی و نفوذی های غربی که به دنبال مخدوش کردن حکومت اسلامی هستند، مفسدین اقتصادی و در مرحله سوم ناهنجاری های رفتاری در ادارات را شناسایی کنند. سپس کسبه ای که در روزهای سخت مردم احتکار و گرانفروشی میکنند و مسائلی مانند ارز و پول ملی و ارزاق عمومی را پیگیری کنند.

وی متذکر شد: نباید برابر فساد سکوت کرد، همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند: تنها راه مقابله با ویروس فساد، قطع دست مفسد است،چنانکه در مقابله با ویروس کرونا دست را اگر با صابون بشوییم ویروس ازبین میرود، اما در فساد مالی با شستن دست از بین نخواهد رفت و جز قطع دست چاره ای ندارد. به همین دلیل این مسئله بسیار حائز  اهمیت است.

امام جمعه شهرک طالقانی خاطر نشان کرد: مبارزه با فساد فقط اثر و برکات اقتصادی ندارد بلکه آثار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و حتی آثار اعتقادی دارد، مبارزه با فساد به اعتقاد به نظام، مشارکت مردم در حمایت از انقلاب و اسلام نقش به سزایی دارد.

سید سلمان هاشمی در ادامه افزود: مبارزه با فساد کاهش آسیب های اجتماعی را در پی دارد ،فرهنگ کار تولید و امید به کسب و کار را رواج میدهد و ارزش های دینی را تقویت میکند .

وی گفت: یکی از ظرفیت های امر به معروف و نهی از منکر مطالبه گری است،مطالبه گری صحیح و بدون غرض از مسئولین می تواند به رشد جامعه چه از لحاظ فرهنگی،اجتماعی و عمرانی و حل مشکلات آن منجر شود.

امام جمعه شهرک طالقانی با اشاره به یکی از اماکن مربوط به انبار نوشابه در این منطقه؛عنوان کرد: دستگاه قضا با جدیت انبار نوشابه شهرک طالقانی که در خیابان اصلی واقع شده را تعیین تکلیف کند.صاحب اصلی این ملک تاکنون مشخص نیست که به چه کسی واگذار نموده ،از این ظرفیت می توان برای یک درمانگاه بزرگ برای مردم عزیز شهرک استفاده شود.

خطیب نماز جمعه شهرک طالقانی در فراز دیگری از خطبه ها با اشاره به روز جهانی مسجد؛اظهار کرد: مسجد نخستین نهاد مدنی فرهنگ و تمدن اسلامی است، برخی از کارکردهای مسجد در طول تاریخ عبارتند از: جایگاه «تهجد و راز و نیاز با خدا»، «محل اسکان مجاهدین بی خانه و کاشانه مانند ایوان صفه مسجد النبی که مدتی با حمایت پیامبر خدا(ص) محل سکونت ابوذر، سلمان فارسی و بلال بود.»، «مکان فراگیری علوم دینی»، «محل وعظ»، «جایگاه جمعآوری نذورات و کمکهای خیریه و توزیع آن بین نیازمندان»، «محل فراخوان های دفاعی»، «جایگاه قضاوت» و «محل حل و فصل اختلافات خانوادگی، محلی و ملی است.

وی افزود: متأسفانه نقش اجتماعی مساجد به تدریج کاهش یافت و صرفاً به محلی برای اقامه نمازهای یومیه و برگزاری مراسم دعای کمیل و دعای ندبه بدل شد و نهادهای مدرنیته جای کارکرد اجتماعی مساجد را گرفتند، امروز مساجد و امام مساجد با ایفای نقش فعال در حلِّ مشکلات اجتماعی مردم می توانند نقش مهمی در بهبود جایگاه مساجد داشته باشند.

هاشمی در ادامه گفت: متاسفانه برخی ناآگاهانه فریب مدرنیته را خورده اند و به غلط فکر می کنند که مسجد فقط محل نماز و دعا است، این نگاه باید اصلاح شود. اجرایی شدن دیدگاه مقام معظم رهبری پیرامون فعال شدن مساجد، نقش کارگشایی در تعالی حیات اجتماعی سالم میتواند داشته باشد.

امام جمعه شهرک طالقانی در پایان بیان کرد: برای تکمیل مسجد رسول اکرم (صلی الله علیه و اله) و تجهیز بعضی از مساجد مانند مسجد جواد الائمه (علیه السلام) که از داشته های اولیه محروم هستند ضروری است مسوولین مربوطه از محل اعتبارات شورای راهبردی این نقیصه را برطرف نمایند.

مطالب مشابه
دیدگاه ها