نمایش نوار ابزار

سید سلمان هاشمی: مفهوم حدیث “سلسلة الذهب” است که ایمان به یگانگی خداوند متعال بدون پذیرش امامت امکان پذیر نیست./ترک مجالس عزاداری و شادی بهترین راه مبارزه با رسم غلط تیراندازی است.

به گزارش روابط عمومی نهاد امامت جمعه شهرستان رامشیر ؛ سید سلمان هاشمی امام جمعه رامشیر، ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته با عرض تسلیت شهادت امام رضا علیه السلام، به ویژگی های حدیث “سلسلة الذهب” اشاره کردند و گفتند:

لَمّا وافی أبُو الحَسَنِ الرِّضا(علیه السلام ) بِنَیسابورَ و أرادَ أن یخرُجَ مِنها إلَی المَأمونِ اجتَمَعَ إلَیهِ أصحابُ الحَدیثِ، فَقالوا لَهُ: یابنَ رَسولِ اللّهِ، تَرحَلُ عَنّا و لا تُحَدِّثُنابِحَدیثٍ فَنَستَفیدَهُ مِنک؟! و کانَ قَد قَعَدَ فِی العَمَاريَّة، فَأَطلَعَ رَأسَهُ و قالَ:

سَمِعتُ أبی موسَی بنَ جَعفَرٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی جَعفَرَ ابنَ مُحَمَّدٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی مُحَمَّدَ بنَ عَلِی یقولُ: سَمِعتُ أبی عَلِی بنَ الحُسَینِ یقولُ: سَمِعتُ أبِی الحُسَینَ بنَ عَلِی بنِ أبی طالِبٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی أمیرَ المُؤمِنینَ عَلِی بنَ أبی طالِبٍ یقولُ: سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ(صلی الله علیه و آله ) یقولُ: سَمِعتُ جَبرَئیلَ یقولُ:

سَمِعتُ اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ یقولُ: لا إلهَ إلَّا اللّهُ حِصنی، فَمَن دَخَلَ حِصنی أمِنَ مِن عَذابی.

قالَ: فَلَمّا مَرَّتِ الرّاحِلَةُ نادانا: بِشُروطِها، و أنَا مِن شُروطِها؛

امام رضا(علیه السلام )   ابتدا و بلافاصله نفرمودند قال رسول الله(صلی الله علیه و آله) بلکه فرمودند” سمعت من ابی و … یعنی از پدرم شنیدم و او از پدرش و … یک یک پدران را گفت تا رسید به امام حسین(علیه السلام ) که او نیز از پدرش امیرالمؤمنین(علیه السلام ) و او نیز از پیامبر(صلی الله علیه و آله) شنید و پیامبر از جبرئیل شنید که خداوند فرمود: ” لا إلهَ إلَّا اللّهُ حِصنی، فَمَن دَخَلَ حِصنی أمِنَ مِن عَذابی ” یعنی توحید و اقرار به وحدانیت خدا حصار من است که هر کس به درون این حصار وارد شود از همه عذاب‌ها در امان است.

وی افزودند:امام رضا(علیه السلام) این حدیث را از زبان پدرش و به ترتیب تا پیامبر و بعد به خداوند نسبت می دهد که این نشان می دهد حدیث “سلسلة الذهب” حدیث قدسی است. این حدیث از این جهت که سندش دقیق و از زبان بزرگان و ائمه است به “حدیث سلسلة الذهب” معروف شده که نکات بسیار مهمی در آن مستتر است.

خطیب محترم نماز جمعه به دو بعد اساسی حدیث “سلسله الذهب ” برای اهل سنت و برای شیعیان اشاره داشتند و گفتند:

بعد اول: حدیث “سلسله الذهب “چکیده قرآن و پیام همه پیامبران و انبیا است که حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام ) در پاسخ به درخواست بزرگان نیشابور این حدیث را که مورد اتفاق نظر اهل سنت و شیعیان است بیان می‌کند.

امام رضا علیه السلام با بیان حدیث “سلسلة الذهب” در جمع مردم نیشابور که اکثراً سنی مذهب بودند و از جمله مهمترین شهرهای ایران و پایگاه فرهنگی اهل سنت بود، مسئله ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام بعد از خاتمیت رسالت پیامبر و نیز امامت و رهبری ائمه معصومین علیهم السلام را مطرح می کنند .

ایشان در خصوص ادامه مباحث ابعاد  حدیث سلسله الذهب، اساسی‌ترین پایه ایمان به یگانگی خداوند متعال را پذیرش امامت عنوان کردند و گفتند:امام در این حدیث، اساسی‌ترین پایه ایمان به یگانگی خداوند متعال را پذیرش امامت خود – که به معنای پذیرش امامت سایر امامان علیهم‌السلام نیز هست،قرار داد.

از ویژگی این حدیث قدسی “سلسلة الذهب” این است که همه راویان این حدیث از بزرگان اهل سنت هستند،و دیدار مردم نیشابور با امام رضا علیه‌السلام و شنیدن حدیث نابِ «سلسله‌الذهب»، مسلماً تأثیر شگرفی بر گسترش و تعمیق تشیع در جان ایرانیان گذاشت.

هاشمی همچنین گفتند: از بعد دیگر در واقع حدیث “سلسلة الذهب” نشانه رد شیعیان سه یا پنج یا هفت  امامی از سوی امام رضا(علیه السلام ) است.

برخی شیعیان پس از امام صادق (علیه السلام ) معتقد بودند که فرزند ایشان اسماعیل- که در زمان خود امام صادق(علیه السلام ) از دنیا رفت- ادامه سلسله امامت است و یا بعد از امام کاظم(علیه السلام ) گروه واقفیه معتقد بودند که امام کاظم(علیه السلام )  از دنیا نرفته و روزی بر می گردد و او مهدی موعود است که امام رضا (علیه السلام ) با بیان حدیث “سلسلة الذهب” بر انحراف آنها از شیعه واقعی تأکید فرمود.

امام رضا(علیه السلام ) با بیان جمله “بشروطها و انا من شروطها ” به تمام احزاب و فرقی که پرچم مخالفت امام کاظم و امام صادق و شخص امام رضا (علیهم السلام)و حتی قبل از آنها را بر افراشته بودند، انحراف آنها را گوشزد کرد و خط بطلانی بر عقاید آنها کشید.

امام جمعه رامشیر به رسم غلط تیراندازی در مراسمات عروسی و فاتحه خوانی اشاره کردند و گفتند:از دست دادن جوان مهذب، با اخلاق، شاعر أهل بیت علیهم السلام در رسم غلط تیراندازی ،را به عشیره حیادر که از طوایف بزرگ عرب در استان خوزستان و همچنین خانواده داغدار ایشان و مردم شریف رامشیر و شما نمازگزاران محترم تسلیت عرض می نمایم.

بار دیگر این رسم غلط تیراندازی باعث از دست دادن عزیزی از عزیزان ما گشت .

هاشمی در ادامه افزودند: البته جا دارد از عشیره بزرگ حیادر به خاطر عدم تیراندازی در مراسم تشییع و بزرگداشت این شاعر اهل بیت علیهم السلام تشکر ویژه ای داشته باشیم.

وی این نکته را اضافه کردند که سادات ،بزرگان عشایر ، روحانیت ، شعراء، مداحان ، بر انزجار از تیراندازی در هرگونه مراسمات شادی و سوگواری اعلام کردند، که بنده این را اضافه کنم که راه حل کاهش این گونه آسیب های اجتماعی فقط توسط بزرگان حل خواهد شد و آنهم در هرگونه مراسمی که در آن چند نفر اقدام به  تیراندازی می کنند ضمن ترک آن مجلس با احترام و وقار، انزجار و ناراحتی خود را اعلام نمایند، تا این رسم غلط تیراندازی در این گونه مراسمات برداشته شود، و شاهد از دست دادن عزیزان دیگری نباشیم.

امام جمعه رامشیر به دو مطالبه مهم مردم عزیز رامشیر اشاره کردند و گفتند:حل مشکل و معضل زمین های وقفی شهرستان رامشیر یکی از مطالبات مهم مردم است. اولا:وقفی بودن این زمین ها باعث فرار سرمایه دار خواهد بود.

ثانیاً: عدم حل این معضل، مشکلاتی از قبیل کمبود امکانات درمانی وجود دارد، زیرا پزشک متخصص و عمومی برای وی مقرون به صرفه نیست که درمانگاه یا مطبی احداث کند ، زیرا هزینه بر است. و مشکلات عدیده دیگر.

هاشمی راه حل هایی برای حل این معضل بیان کردند :

تبدیل به احسن زمین های اوقافی ،یعنی فروش سه دانگ دیگر به مردم با قیمت متعارف و هزینه کردن آنها برای کمک به ایتام و نیازمندان شهرستان رامشیر.

ایشان از حضور آیت الله حیدری (نماینده محترم مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری حفظه الله) در صف اول نماز جمعه امروز تشکر کردند و از ایشان خواستند ضمن پیگیری از طریق دفتر مقام معظم رهبری این معضل را به صورت جدی حل کنید.

وی به مطالبه دوم کارکنان اداره آبفا رامشیر اشاره کردند و گفتند:واقعیت امر این است که این عزیزان حدود چند ماه حقوق خود را دریافت نکرده اند. چندین بار از تریبون نماز جمعه مطالبه کارکنان اداره آبفا را بیان کردم که نتیجه آن پرداخت مبلغی از مطالبات آنها شد و باقی مانده مطالبات آنها تا امروز پرداخت نشده است. این عزیزان دارای خانواده و معیشت هستند. نظر به وجود شرکت های نفتی در حوزه استحفاظی رامشیر نباید شاهد این قبیل مشکلات باشیم. ان شا لله با پیگیری های آن مقام محترم(آیت الله حیدری) در تهران شاهد پرداخت مطالبات کارکنان اداره آبفا باشیم.

مطالب مشابه
دیدگاه ها