نمایش نوار ابزار

سید سلمان هاشمی : حق آلایندگی باید در حوزه زیرساخت‌ها و عمران هزینه شود .

به گزارش روابط عمومی نهاد امامت جمعه رامشیر، سید سلمان هاشمی امام جمعه رامشیر ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته به بیان مشکلات مردم پرداخت و اظهار کرد: دغدغه مردم شهرستان رامشیر حق آلایندگی است. وی در همین ارتباط گفتند : یکی از مهمترین دلایل عدم توسعه یافتگی شهرستان رامشیر در سنوات گذشته، عدم دریافت عوارض آلایندگی‌ از شرکت‌های نفتی بود، که به مسئولیت اجتماعی خود، عمل نمی‌کردند.

امام جمعه رامشیر تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رئیس جمهور برای اولین بار بیش از 6 هزار میلیارد تومان، حقوق قانونی از محل عوارض آلایندگی صنایع آلاینده را به مردم خوزستان برگرداند.

وی در ادامه با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته، شهرستان رامشیر هم از حق آلایندگی بی‌نصیب نماند، عنوان کرد:  این رقم نباید صرف پرداخت دیون و یا هزینه‌های جاری، مانند حقوق و دستمزد شود.

 

هاشمی با تاکید بر این نکته که حق آلایندگی باید صرفاً در حوزه زیرساخت‌ها و عمران هزینه شود، خاطرنشان کرد: انتظار مردم و رسانه‌های شهرستان رامشیر، از مدعی‌العموم، این است که بر شفاف‌سازی و نحوه هزینه حق آلایندگی، نظارت دقیقی داشته، تا مبادا این بودجه کلان، حیف و میل شود.

امام جمعه رامشیر تاکید کرد: این مردم انقلابی و ولایتمدار، منتظر تحول چشمگیر در این شهرستان هستند که امیدواریم در آینده نه چندان دور، شاهد کاهش و پایان دوران محرومیت این منطقه، باشند.

رییس شورای فرهنگ عمومی رامشیر در ادامه سخنان خود به فرصت ماه مبارك رجب اشاره کرد و گفت:ماه رجب المرجب ماه ولایت، ماه ریزش رحمت و مغفرت الهی، ماه راز و نياز و عبادت و فرصتی مناسب برای زدودن گناهان روح و جان است.

فرصتی ناب و استثنایی برای تزكیه و تهذیب روح و حركت به سمت خودسازی است. ایشان در ادامه افزود: در ماه مبارك رجب بسیار به توبه، استغفار و روزه داری، توصیه شده است.

 به تعبیر پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله)« إِنَّ فِی الْجَنَّةِ نَهَراً یُقَالُ لَهُ رَجَبٌ ،مَاؤُهُ أَشَدُّ بَيَاضاً مِنَ الثَّلْجِ وَ أَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ، مَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ رَجَبٍ شَرِبَ مِنْه»

« در بهشت نهريست به نام رجب، آبش از برف سفيد تر و از عسل شيرين ‏تر و هر که يک روز از رجب روزه دارد ، از آن بياشامد.» همچنین توبه و استغفار در این ماه زیاد سفارش شده است.

هاشمی همچنین به ولادت امام پنجم در اول ماه رجب اشاره کرد و گسترش و شکل گیری فرهنگ اهل بيت(علیهم السلام) را در زمان وجود نازنین امام باقر (علیه السلام) دانست.  شیخ مفید در کتاب ارشاد خود می گوید که مقدار علومی  که در موضوعات مختلف مانند فقه ، تفسیر، حدیث، و کلام، از وجود نازنین امام باقر (علیه السلام) به دست ما رسیده ، از هیچ کدام از ائمه (علیهم السلام) قبل از امام باقر(علیه السلام) به ما نرسیده است.

استدلال ایشان به روایت وجود نازنین امام صادق علیه السلام است که می فرمایند: «وكَانَتِ الشِّيعَةُ قَبْلَ أَنْ يَكُونَ أَبُو جَعْفَرٍ وهُمْ لَا يَعْرِفُونَ مَنَاسِكَ حَجِّهِمْ وحَلَالَهُمْ وحَرَامَهُمْ حَتَّى كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ فَفَتَحَ لَهُمْ وبَيَّنَ لَهُمْ مَنَاسِكَ حَجِّهِمْ وحَلَالَهُمْ وحَرَامَهُمْ»

  شیعه قبل از حیات نورانی امام باقر(علیه السلام) احکام خدا ، مناسک حج ، حلال و حرام را به خوبی نمی دانست. البته جهت اینکه قبل از امام باقر (علیه السلام)بیشتر علوم ها به دست ما نرسید، جهتش این است که فرصتی برای ائمه (علیهم السلام) پیدا نشد.

خطیب نمازجمعه در ادامه تصریح کرد: دوران ائمه ی قبل از امام باقر(علیه السلام) دوران سختی بود . امیرمومنان(علیه السلام) بیست و پنج سال خانه نشین بودند،حدود پنج سال هم در زمان خلافتشان درگیر سه جنگ سنگین داخلی بودند. امام مجتبی (علیه السلام) و سیدالشهدا(علیه السلام) را منزوی کردند. کار به جایی رسیده بود که مردم در مراجعه ی به ائمه (علیهم السلام)احساس نیاز نمی کردند.

همینطور دوران امام سجاد(علیه السلام) که معارف دین را در قالب دعا عرضه می کردند، لذا نمی توانستند به صورت مستقیم حوزه ی درسی داشته باشند.

به همین دلیل مراجعات مردم به غیر از خواص شیعه به معصومین (علیهم السلام) در ظاهر خیلی کم بود.اولین فُرصتی که برای اهل بیت (علیهم السلام) پیدا شد ، و توانستند حوزه درسی ، گسترده ای را بنا کنند، در زمان امام باقر(علیه السلام) بود.

امام جمعه شهرستان رامشیر در فراز دیگری از سخنان خود سوم رجب روز شهادت امام هادی (علیه السلام) را به تمام محبین و شیعیان اهل بیت علیهم السلام تسلیت عرض گفت و افزود: وجود نازنین امام هادی(علیه السلام) دو چیز گرانبهایی را تقدیم جامعه شیعه کردند.

یکی زیارت جامعه کبیره و یکی زیارت غدیریه است.

 زیارت جامعه کبیره یک دوره معرفتی نسبت به اهل بیت عصمت وطهارت (علیهم السلام) است.

زیارت جامعه کبیره جامع تمام زیارات است و هر امامی را می توان با این کلمات، زیارت کرد.

دوم “زیارت غدیریه” است که یادگاری ارزشمند از وجود نازنین امام هادی علیه السلام می باشد.

“زیارت غدیریه” از زیارتنامه‌های آقا امیر المؤمنین(علیه السلام) است،که از كلمات نورانى، امام هادی(عليه السلام) صادر شده است. 

اگر کسی بخواهد ویژگی‏ها و شاخصه‏های امیرالمومنین (علیه السلام) و مصائبی که بر امیرالمومنین (علیه السلام) رفته است را بشناسد، “زیارت غدیریه”را بخواند.

محور این زیارت،تولی و تبری و محتوای آن،بیان فضائل آقا امیر المؤمنین (علیه السلام) است.

هرآنچه در باب امامت شناسی نیاز است، در این زیارتنامه به آن پرداخته شده است.

مطالب مشابه
دیدگاه ها